Szerző: Zöldautó.info

A 20. század az autó nagy évszázada volt. A döntéshozók világszerte igyekeztek kiszolgálni az autósokat, többek között azzal is, hogy kényelmes gépkocsitárolási, parkolási lehetőségeket teremtettek. Megteltek az utcák, terek? Parkolók foglalták el a városi zöldterületeket? Sebaj, megkezdődött a mélygarázsok és parkolóházak építésének korszaka.

Már a múlt század első felében sok helyen jogszabályban írták elő, hogy az új épületekhez mennyi parkolóhely építése kötelező – telken belül. Arra viszont kevés helyen van előírás, hogy mennyi zöldterület, játszótér kell egy új épülethez. Ilyen szabályozás van érvényben Magyarországon mind a mai napig. Komolyabban veszi, fontosabbnak tartja a magyar joganyag a gépkocsitárolást, mint az emberek egészségét, jó közérzetét szolgáló zöldfelületeket annak ellenére, hogy az Alkotmánybíróság határozatban mondta ki, hogy az egészséges környezethez való jog alapjog, míg a parkolás nem az.

Minél korábban lehetetlenült el egy városban a forgalom, annál előbb jöttek rá a település vezetői, hogy az autótartást nem érdemes minden határon túl támogatni. Koppenhágában és Zürichben már az 1960-as, 70-es években felismerték, hogy a parkolási igényeket végletekig kiszolgáló politika gazdasági, társadalmi és környezeti szempontból egyaránt nem kívánatos eredményekhez vezet.

Rájöttek, hogy hiába építenek egyre több utat, alakítanak ki újabb parkolóhelyeket, a közlekedési és parkolási gondok nem javulnak, hanem súlyosbodnak. Észrevették, hogy a parkolási igények korlátlan kiszolgálásával tönkremennek a közterületek, és a megnövekedett gépjárműforgalom okozta légszennyezés, zaj, balesetek, torlódások jelentősen rontják az életkörülményeket. Azóta Koppenhágának, Zürichnek és más városoknak is megváltozott a képe. Zürichben, Strasbourgban, Amszterdamban, Londonban és más városokban ma már nemhogy kötelezővé tennék, hanem szigorúan korlátozzák a közterületen kívül építhető parkolóhelyek számát is. A belső városrészekben pedig sokszor meg is szüntetnek parkolóhelyeket.

London belvárosában 2003-ban adták át a hatalmas Gherkin (Uborka) épületet, amelyben négyezren dolgoznak és a látogatók száma is több ezer naponta. Nincs egyetlen parkolóhely sem az alkalmazottak, sem a látogatók autói részére, viszont van 118 kerékpáros, 52 motorkerékpáros és 5 mozgáskorlátozottaknak fenntartott gépkocsi parkolóhely. Mégis ez az Egyesült Királyság legdrágább irodaépülete, 2006-ban 630 millió angol fontért értékesítették! Az épülettől ötszáz méteren belül kettő, egy kilométeren belül további négy metrómegálló található.

Minél okosabb egy város vezetése, annál többet tanul mások kárából. Sajnos, Budapesten nem ez történt. A rendszerváltás után volt egy pillanat, amikor a városvezetés megpróbált ellenállni az autóáradatnak, de a gépkocsitulajdonhoz fűződő tévhitek és egyes közlekedésszervezők fatalizmusával szemben meghátrálásra kényszerült. A fizetős parkolás visszaállításával ugyan valamelyest mérséklődött a kilencvenes évek parkolási káosza, de a dugók továbbra is általánosak a városban. A TomTom navigációs eszközgyártó legutóbbi felmérése szerint Budapesten is jóval lassabb a forgalom a lehetségesnél, mivel túl sok a városban a gépkocsi. Ezen a helyzeten valamit szépít a Budapest Szíve program, de nem ad általános megoldást a gondokra.

Sok módja van annak, hogy a torlódásokat megelőzzük, ezek egyike a város utcáin, közterületein parkoló autók számának csökkentése. Mivel a földterület, amin a járművek mozogni, parkolni tudnak véges, ahhoz, hogy egy várost ne tegye élhetetlenné a forgalom, az autók számát kell a rendelkezésre álló helyhez igazítani. A Levegő Munkacsoport javaslata a kereslet-kínálat összehangolását célozza piaci eszközökkel. A használóval meg kell fizettetni a szűkös városi közterületek, az utak és a parkolóhelyek használatát. Aki nem akarja megvásárolni a gépkocsija alá az aszfaltot, annak pedig a lehetőségek széles választékát nyújtsa a város, hiszen közlekedni kell! Legyen Budapesten színvonalas – komfortos, tiszta és pontos – tömegközlekedés, taxi, telekocsi, hozzanak létre közautó (autómegosztási) szervezeteket és nem utolsósorban épüljön ki a teljes kerékpáros infrastruktúra, beleértve a biciklikölcsönző hálózatot, a közkerékpárt.

Mindenütt érték a városban a közterület, ezért a város teljes területén parkolási díjövezeteket kell kialakítani. Annál is inkább, mert már ma is sokan panaszkodnak amiatt, hogy külső kerületek lakóterületeit munkanapokon ellepik a környező településekről érkező parkoló autók. Arra, hogy egy-egy övezetre a parkolási díjat hogyan kell megállapítani, van az Európai Parkolási Szövetségnek egy egyszerű ajánlása: a parkolóhelyek legalább 15 százaléka legyen mindig üres. Ha ez teljesül, az adott övezetben mindig talál magának helyet, aki éppen meg akar állni.

Jól kialakított parkolási díjak – és javuló tömegközlekedés – mellett javulni fog a közterületi rend, megszűnik a parkolóhely-keresgélés és érezhetően mérséklődni fog a város belső kerületeibe irányuló forgalom. Csak azok fognak bejönni a belső kerületekbe, akiknek megéri kifizetni a parkolási díjat.

A parkolási bevételeket a pontos, kényelmes tömegközlekedés, a biztonságos kerékpározás megteremtésére, az utak karbantartására, a közterületek megújítására, a zöldfelületek növelésére kell fordítani.

Forrás: Levegő Munkacsoport

Az eredeti cikk itt olvasható!

 

 

 

Kapcsolódó cikkek

  • ÁHI-jóga – a szellemi és testi frissességértÁHI-jóga – a szellemi és testi frissességért 2011-ben alakult meg hivatalosan az ÁHI-Jóga Egyesület, de már az ezt megelőző években is rendszeresen tartottak ÁHI-jóga kurzusokat az ország különböző pontjain. Az ÁHI-jóga, más néven […]
  • Azt mondják, nem lesz már olcsóbb a napelem. Egy frászt!Azt mondják, nem lesz már olcsóbb a napelem. Egy frászt! Míg a napelemek globális térnyerése a nemzetközi sajtóban egyre fontosabb téma, Magyarországon a napelem főként az elhibázott támogatási politikával, illetve azzal kerül a hírekbe, hogy […]
  • Nyáron hűt, télen fűt az élő homlokzatNyáron hűt, télen fűt az élő homlokzat Forrás: www.greenfo.hu Tudományos mérések is igazolják, hogy nemcsak a lélekre van jó hatással a zöld növényekkel beültetett homlokzat, hanem az épület klímájára is. Egy évig kísérték […]
  • Vigyázz, kész, rajt - kipufogógáz nélkül! A Zöldautó.info munkatársai az öko expo bejáratánál várják az érdeklődőket! Kiállították a legígéretesebb magyar fejlesztésű elektromos […]

Kérdezz, mondd el véleményedet!































Készítette: velenceito.info